Szkoła Podstawowa im. T. Kościuszki w Chotyłowie bierze udział w  przedsięwzięciu
„Promowanie wielokulturowości i interkulturowego dialogu poprzez mobilność edukacyjną” o numerze
2024-1-PL01-KA122-SCH-000242723 realizowanego na zasadach Programu Erasmus+ w ramach projektu Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej finansowanego ze środków programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.

Projekt mobilności w ramach programu umożliwi naszym uczniom zdobycie nowych doświadczeń oraz poszerzenie swoich umiejętności cyfrowych i językowych. Podczas pobytu za granicą będą mieli okazję uczyć się od innych szkół oraz korzystać z różnorodnych możliwości edukacyjnych, które nie są dostępne w ich miejscu zamieszkania. Uczniowie będą mogli uczestniczyć w zajęciach z zakresu programowania, tworzenia stron internetowych czy korzystania z zaawansowanych narzędzi komputerowych. Ponadto, będą mieli okazję żyć i pracować w międzynarodowym środowisku, co pozwoli im rozwijać umiejętności miękkie, takie jak komunikacja międzykulturowa i współpraca w zespole. Po powrocie z wyjazdu uczniowie, a także nauczyciele będą mogli dzielić się zdobytymi doświadczeniami oraz wykorzystywać nowe umiejętności w swojej codziennej pracy i życiu. Nauczyciele będą mogli wprowadzać nowe metody nauczania, które poznali podczas mobilności, natomiast uczniowie mogą stać się „ambasadorami” międzynarodowej współpracy i wzajemnego zrozumienia w swojej społeczności szkolnej. Projekt mobilności w ramach programu jest doskonałą okazją do usprawnienia organizacji poprzez zaspokojenie istotnych potrzeb uczniów i nauczycieli oraz promowanie otwartości, tolerancji i wzajemnego szacunku wśród wszystkich uczących się osób.

DOKUMENTY REKRUTACYJNE:

 

“Promowanie wielokulturowości i interkulturowego dialogu poprzez mobilność edukacyjną” 🇵🇱 🇬🇷
W ramach przygotowań zostały zorganizowane spotkania dla uczniów zrekrutowanych do wyjazdu oraz ich rodziców, na których przekazano wiele istotnych informacji dotyczących całego projektu i odpowiedziano na wiele nurtujących pytań…
Uczniowie uczestniczyli również w różnorodnych zajęciach przygotowawczych, które zorganizowane zostały przez nauczycieli ZPO w Chotyłowie:
➡️Uczniowie zostali zapoznani z regulaminem i programem edukacyjnym dla mobilności.
➡️ Uczestniczyli w kursie pierwszej pomocy.
➡️ Uczestniczyli w zajęciach językowych – zostali wyposażeni w odpowiedni zasób słownictwa, pozwalający im realizować zadania, które czekają na nich za granicą.
➡️ Uczestniczyli w zajęciach kulturowych – uczestnicy zostali zaznajomieni z historią,
kulturą i obyczajami Grecji, co pozwoliło im zrozumieć wyjątkowość tego kraju.
➡️ Uczestniczyli w zajęciach pedagogiczno – psychologicznych – zajęcia miały na celu mentalne przygotowanie uczestnika do pobytu za granicą, poznanie sposobów na pokonanie stresu i walki z ewentualną tęsknotą.
➡️ Uczyli się różnorodnych piosenek w języku polskim i angielskim, tworzyli etiudy, mające na celu przybliżenie tematyki mitologii greckiej, zapoznali się z wieloma zabawami integracyjnymi, doskonalili umiejętności taneczne i improwizacyjne.
Jesteśmy gotowi na wyjazd do GRECJI ‼️‼️
                                               Jesteśmy gotowi na wyjazd do GRECJI

DZIEŃ 124.03.2025 – Poniedziałek – Ważne, aby wspólnie dobrze się czuć 
Po ponad 30 – godzinnej podróży zameldowaliśmy się w greckim hotelu Olympion Melathron  Troszkę zmęczeni, ale szczęśliwi.
Najważniejszym punktem dzisiejszego dnia była pierwsza wizyta w Szkole Partnerskiej
w Katerini. Poznaliśmy naszych greckich przyjaciół Od pierwszych chwil nawiązaliśmy wspólne relacje i wydawało nam się, że znamy się od zawsze. Przed spotkaniem martwiliśmy się, że bariera językowa może stanowić przeszkodę w swobodnych kontaktach z rówieśnikami z Grecji, ale okazało się, że obawy były niepotrzebne. Kilka godzin wspólnej integracji, tańców i zabaw, którym towarzyszyła wesoła i przyjazna atmosfera. Mimo to, że pochodzimy z różnych krajów i różnych kultur wspaniale się dogadywaliśmy. Nasi Greccy Przyjaciele otrzymali od nas drobne upominki w postaci pierniczków oraz długopisów. Niespodzianka się udała, bo byli bardzo zaskoczeni.
Wieczorem wyruszyliśmy na spacer nad Morze Egejskie, aby poznać najbliższą okolicę. Wszyscy byliśmy zachwyceni. Na zakończenie dnia odbyła się lekcja nauki greckich słówek
i podstawowych greckich zwrotów. #funduszeue #funduszeeuropejskie

RELACJA z fb – DZIEŃ 1 

DZIEŃ 225.03.2025 – Wtorek – Czy mamy jakieś wspólne cechy?
Na to pytanie szukaliśmy odpowiedzi podczas drugiego dnia pobytu w greckiej szkole. W międzynarodowych🇬🇷🇵🇱 grupach roboczych wyszukiwaliśmy w Internecie informacji dotyczących Polski i Grecji. Porównaliśmy ceny podstawowych produktów w Polsce i Grecji, a także wymienialiśmy się ciekawostkami o naszych krajach.
25 marca to w Grecji bardzo ważna data – Dzień Niepodległości 🇬🇷. Święto to jest upamiętnieniem Powstania Narodowego, które wybuchło dokładnie 25 marca 1821 roku, a które z czasem doprowadziło do wyzwolenia Grecji. Wraz z młodzieżą z greckiej szkoły udaliśmy się na paradę Święta Niepodległości w Platamonas. W tym dniu, w każdym mieście i miasteczku odbywa się szkolna parada z niesieniem greckiej flagi 🇬🇷. Uczestnicy parady mają na sobie tradycyjne, greckie stroje, w których dumnie maszerują. Mieliśmy okazję uczestniczyć w tym doniosłym Święcie i poznać tradycję Grecji. Po skończonej paradzie wyjechaliśmy do Litochoro, gdzie spacerowaliśmy uroczym wąwozem Enipeas z pięknymi krajobrazami. W prawdzie pogoda nas nie rozpieszczała, ale dobry humor nas nie opuszczał. #funduszeue #funduszeeuropejskie

RELACJA z fb – DZIEŃ 2

DZIEŃ 326.03.2025 – Środa – Poznajemy Grecję – jej historię i najbliższą okolicę
Po wczorajszych zajęciach znamy już historię Grecji. Pora poznać najbliższą okolicę. Pomogli nam w tym uczniowie z partnerskiej szkoły , którzy wcielili się w rolę przewodników, pokazali i opowiedzieli o swojej miejscowości. Efektem wspólnego zwiedzania był wirtualny mini przewodnik, zawierający fotografie oraz opisy poznanych miejsc w języku polskim i angielskim . Aby jeszcze bardziej poznać najbliższą okolicę, grecka młodzież przygotowała nam miejską grę terenową. Mieliśmy odszukać i odszyfrować nazwy rzeczy, miejsc podanych w języku angielskim i greckim, a następnie zrobić z tym zdjęcie . Popołudnie upłynęło pod znakiem rozgrywek w piłkę nożną , które odbyły się na boisku zlokalizowanym przy samym hotelu. Na koniec dnia zorganizowaliśmy spotkanie, w czasie którego dokonaliśmy podsumowania dnia i powtórki poznanego słownictwa w języku greckim. #funduszeue #funduszeeuropejskie

RELACJA z fb – DZIEŃ 3

DZIEŃ 427.03.2025 – Czwartek – Kuchnia grecka
Dzień rozpoczęliśmy od warsztatów kulinarnych , podczas których, pod czujnym okiem naszych greckich rówieśników wykonaliśmy sałatkę i słodki deser. Było pysznie.
Poso kostizi? Ile to kosztuje? To pytanie, które dziś ćwiczyliśmy będąc na lokalnym targu w Litochoro. Mogliśmy tam zrobić zakupy , jak również wykonać kolejne zadania przydzielone dla naszej grupy. Udaliśmy się na poszukiwania produktów potrzebnych do wykonania greckich potraw , następnie musieliśmy zdobyć przepis na tradycyjną grecką potrawę i uzyskać odpowiedzi na pytania o ceny konkretnych przypraw. Wymagało to od nas nawiązania kontaktów z lokalnymi sprzedawcami , prowadzenia konwersacji, w wyniku czego wzmocniliśmy kompetencje językowe oraz kompetencje w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji. Po smacznym obiedzie poszliśmy na długi spacer plażą , gdzie mogliśmy podziwiać piękne, greckie krajobrazy.
#funduszeue #funduszeeuropejskie

RELACJA z fb – DZIEŃ 4

DZIEŃ 528.03.2025 – Piątek – Uczymy się programowania. Nasza strategia postępowania z wykorzystaniem tej umiejętności
Dzisiejsze zajęcia to programowanie. Bawiąc się wspaniale, zdobywaliśmy wiedzę i sprawdzaliśmy swoje umiejętności językowe . Kolejne zadanie to zbudowanie robota z klocków Lego według instrukcji i zaprogramowanie go. Po skończonej pracy był czas na zasłużony odpoczynek.
#funduszeue #funduszeeuropejskie

RELACJA z fb – DZIEŃ 5

DZIEŃ 629.03.2025 – sobota – Program kulturowy – wycieczka Meteory 
Dziś nie byliśmy w szkole, ale nie oznacza to, że nie zdobywaliśmy nowej wiedzy . Tego dnia, wyruszyliśmy na całodniową wycieczkę . Meteory (gr. Μετέωρα (Meteora) z gr. metéoros to formacje skalne i kompleks klasztorów , miejsc greckiego kultu wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO.
Podróżując, a podróż w jedną stronę trwała około 2 godzin, mieliśmy możliwość podziwiania majestatycznych krajobrazów za oknem , które rozbudzały ciekawość i przykuwały uwagę, tym samym umilając nam czas podróży. Pierwszym punktem wycieczki była wizyta w studiu pisania ikon, w którym dowiedzieliśmy się, jak krok po kroku pisze się ikony.
Kolejnym, a zarazem głównym punktem naszej wycieczki były Meteory . Pan przewodnik Krzysztof w bardzo ciekawy sposób opowiedział nam jak one powstały, skąd wzięła się ich nazwa oraz podał kilka ważnych informacji na temat klasztorów położonych na szczytach kamiennych zlepieńców. W jednym z nich zobaczyliśmy wnętrze pomieszczeń, freski, ikony przedstawiające dzieje chrześcijaństwa, a chętni mogli za symboliczną opłatą zapalić święcę intencyjną. Podczas zwiedzania Meteorów wymagany jest odpowiedni strój: mężczyźni – długie spodnie i zakryte ramiona, kobiety – spódnica lub sukienka (nie spodnie) do kolan lub dłuższa, zakryte ramiona i brak dekoltu. Zwiedzanie monasteru oraz muzeum ikon rozwinęło w nas pewność siebie oraz umiejętności komunikacyjne w kontekście międzynarodowych podróży. Ukazało różnorodność kulturową i umiejętność dostosowania się do różnych środowisk z poszanowaniem danej tradycji.
Niesamowite widoki i zwiedzanie tajemniczych klasztorów zawieszonych między ziemią a niebem z pewnością dostarczyły niezapomnianych wrażeń i pozostaną na zawsze w naszych.
#funduszeue #funduszeeuropejskie

RELACJA z fb – DZIEŃ 6

DZIEŃ 730.03.2025 – niedziela – Program kulturowy – wycieczka na wyspę Skhiathos
Tego dnia wstaliśmy razem z greckim słońcem. To był długi, ale fascynujący dzień. Sprzed hotelu wyruszyliśmy autokarem , aby po dwóch godzinach przesiąść się na statek “Elisabeth Cruises”, który zabrał nas na rejs po Morzu Egejskim a docelowo, na wyspę Skhiathos. Podziwialiśmy przepiękne krajobrazy, wypatrywaliśmy delfinów, obserwowaliśmy ptaki morskie. Rejs był ciekawym doświadczeniem również ze względu na atmosferę panującą na statku, którą stworzył kapitan wraz z załogą. Mogliśmy wykorzystać wcześniej nabyte umiejętności taneczne. Po miłej zabawie dotarliśmy do wyspy położonej w północnej części Morza Egejskiego, należącej do archipelagu Sporady Północne. Zwiedziliśmy miasto Skhiathos z szeregiem białych domków, charakteryzujących się czerwonymi dachami i niebieskimi okiennicami. Wspięliśmy się do kościółka  Agios Nikolaos z zapierającym dech w piersiach punktem widokowym i przespacerowaliśmy się po starym porcie rybackim, który obecnie otoczony jest kafejkami i tawernami. To był bardzo udany i pełen niesamowitych wrażeń dzień.

DZIEŃ 8 – 31.03.2025 – Poniedziałek – Pantomima i teatr – poszerzenie wiedzy na temat tradycji i kultury greckiej
Dzisiejszy dzień to zajęcia z zakresu pantomimy i teatru greckiego. Zajęcia pogłębiły naszą wiedzę  o mitologii greckiej oraz tradycjach kulturowych. W międzynarodowych grupach przygotowaliśmy krótkie scenki przedstawiające greckich bogów. Jedną z nich była konwersacja Zeusa z Herą i współczesny problem, jakim jest zgubienie telefonu komórkowego. Poprzez te zajęcia odkryliśmy swoje talenty i umiejętności aktorskie oraz lepiej zrozumieliśmy mitologiczne postaci i wydarzenia, które miały ogromny wpływ na grecką kulturę. Po obiedzie wyruszyliśmy do Verginy, gdzie mogliśmy zwiedzić Muzeum Grobowców Królewskich w Aigai. Zobaczyliśmy tam grób Filipa II Macedońskiego oraz poznaliśmy historię jego syna Aleksandra Wielkiego. Dzień okazał się pełen wrażeń i niezapomnianych chwil.
DZIEŃ 9 –  01.04.2025 – Wtorek – Nauka w rytm muzyki – poznawanie narodowych pieśni
i tańców 
Na dzisiejszy dzień czekaliśmy z wielką niecierpliwością. Dziś poznaliśmy najpopularniejsze tańce greckie, a zaprezentowali je nam nasi greccy rówieśnicy. Zainspirowało to nas do głębszego zainteresowania się tańcem greckim i poprzez wspólne działania muzyczno – taneczne wzmocniło więzi międzykulturowe. Po obiedzie i obowiązkowej sjeście pojechaliśmy do amfiteatru w miejscowości Egani na naukę tańców greckich W ten sposób poznaliśmy kolejne elementy greckiej kultury, a sam taniec, na tle malowniczej greckiej scenerii, był bardzo przyjemnym doświadczeniem.
DZIEŃ 10 – 02.04.2025  – Środa – Dzień twórczości
Pozytywne nastawienie i dobry nastrój to klucz do udanego dnia. Dzień twórczości rozpoczęliśmy od wykonania zadania polegającego na stworzeniu tekstu piosenki do zadanej melodii inspirowanej grecką kulturą. Piosenka miała zawierać przynajmniej 5 poznanych zwrotów/słów w języku greckim lub angielskim . Następnie pracowaliśmy w międzynarodowych grupach. Daliśmy „drugie życie” starym koszulkom, wykonując z nich eko-torby . Zajęcia pobudziły w nas kreatywność, rozwinęły umiejętność pracy zespołowej i wystąpień publicznych oraz były działaniem proekologicznym. Po zajęciach w greckiej szkole udaliśmy się na wycieczkę do muzeum folklorystycznego w Gonoi. Tam zostaliśmy bardzo ciepło przyjęci przez pana Vasiliosa, prezesa Centrum Edukacyjnego ze Stowarzyszenia Gonnon. Muzeum Folkloru to typowy, tradycyjny dom z połowy XIX w., zawierający wszystkie narzędzia i przedmioty, których mieszkańcy okolicy używali w codziennym życiu. Uczestniczyliśmy w przygotowaniu lokalnych wspaniałości, którymi później zostaliśmy poczęstowani. Była to okazja do wykorzystania swoich umiejętności komunikacyjnych w języku angielskim oraz do poznania elementów tradycji kulinarnej Greków.
DZIEŃ 11–  03.04.2025 – Czwartek – W zdrowym ciele, zdrowy duch – olimpiada sportowa
W dniu dzisiejszym dowiedzieliśmy się jakie są różnice oraz wspólne aspekty starożytnych i nowożytnych igrzysk olimpijskich. Razem z naszymi greckimi przyjaciółmi uczestniczyliśmy w zawodach sportowych i grach zespołowych. Bardzo dobrze się bawiliśmy.
Po południu udaliśmy się do stojącego na szczycie wzgórza, zamku w Platamonas – jednego z najcenniejszych zabytków tego regionu. Dziś możemy podziwiać jedynie pozostałości po okazałej niegdyś średniowiecznej twierdzy krzyżowców z XIII wieku, której budowa trwała ponad 20lat.
Następnie pojechaliśmy do wioski o nazwie Stary Pantaleimon. Jest ona położona na zboczach Olimpu około 700 m.n.p.m. W wjeżdżając krętą szosą w jej kierunku, można podziwiać urokliwą Zatokę Termańską, stanowiącą część Morza Egejskiego. Po dotarciu na miejsce urzekła nas uroda kamiennej zabudowy miejscowości i panorama okolicy. Wstąpiliśmy do kilku sklepików, które oferowały regionalne wyroby, takie jak mydełka i balsamy na bazie oliwy z oliwek i koziego mleka, miód oraz pamiątki. Były to lokalne produkty, którymi wielu z nas postanowiło obdarować bliskich po powrocie do Polski. Największą atrakcją mijającego dnia były zakupy w największym okolicznym sklepie JUMBO.
To był kolejny, wspaniały dzień naszej greckiej przygody.
DZIEŃ – 12 – 04.04.2025 – Piątek – ,,Nie płacz kiedy odjadę” – podsumowanie projektu.
Wszystko co dobre – szybko się kończy. Nasza grecka przygoda dobiegła końca. Ostatniego dnia pobytu uczestniczyliśmy w spotkaniu pożegnalnym, w obecności wszystkich tych, którzy przez cały nasz pobyt czuwali nad tym, by nikomu niczego nie brakowało. Była to bardzo miła uroczystość podsumowująca mobilność uczniów. Każdy uczestnik otrzymał certyfikat potwierdzający udział w projekcie. Podziękowaliśmy Pani Dyrektor Szkoły w Katerini za współpracę, możliwość wymiany doświadczeń, ciepłe przyjęcie nas i gościnę.
Bogaci w nowe, rozmaite i ciekawe doświadczenia wracamy do naszej szkolnej codzienności. Zostawiliśmy za sobą Grecję, Olimp i Morze Egejskie, które mieliśmy przyjemność podziwiać przez ostatnie dwa tygodnie.
Pozostanie nam z tego pobytu nie tylko zdobyta wiedza, ale przede wszystkim wspaniałe wspomnienia, zdjęcia , pamiątki, zawarte przyjaźnie i nowe znajomości oraz radość, że to właśnie my – dzieci z niewielkiej miejscowości i małej szkoły mogliśmy wyjechać na tak wspaniałą przygodę i zwiedzać daleki świat. Dziękujemy Naszej Pani Dyrektor Magdalenie Arteckiej za organizację mobilności (bo to nie lada sztuka, zaprojektować taki wyjazd i dopiąć wszystko na ostatni guzik) oraz Naszym Wspaniałym Paniom: Beacie Ponomarenko, Mariannie Maksymiuk i Annie Maksymowicz – Szerszeń za to, że tak profesjonalnie i cierpliwie się nami opiekowały i dzięki Nim mogliśmy bezpiecznie i miło przeżyć ten wyjątkowy, pełen przygód czas.
A od poniedziałku – wracamy w mury naszej szkoły.
Powrócili z greckiej 🇬🇷 wyprawy‼️ Cali, zdrowi, zmęczeni podróżą, ale szczęśliwi 😊, bogatsi w wiedzę, nowe umiejętności i doświadczenia 😊 Do zobaczenia w poniedziałek w naszej polskiej 🇵🇱 szkole
DZIEŃ GRECKI 🇬🇷 w naszej szkole. 16. 04.2025 r. Podsumowanie mobilności.
Uczestnicy mobilności w Grecji: uczniowie i nauczyciele dzielili się wspomnieniami i rezultatami projektu.
Przedstawiono prezentacje wykonane przez uczniów i film podsumowujące rezultaty mobilności, w tym zdobyte umiejętności, doświadczenia oraz wnioski płynące z projektu. Podczas spotkania ze społecznością szkolną uczestnicy mobilności podzielili się swoimi doświadczeniami i osiągnięciami, co pozwoliło uczniom oraz nauczycielom poznać i zrozumieć wartość mobilności oraz jej wpływ na rozwój osobisty i edukacyjny.
Top
Skip to content

Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki. Dowiedz się więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close