Szkoła Podstawowa im. T. Kościuszki w Chotyłowie bierze udział w przedsięwzięciu
„Promowanie wielokulturowości i interkulturowego dialogu poprzez mobilność edukacyjną” o numerze
2024-1-PL01-KA122-SCH-000242723 realizowanego na zasadach Programu Erasmus+ w ramach projektu Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej finansowanego ze środków programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.
Projekt mobilności w ramach programu umożliwi naszym uczniom zdobycie nowych doświadczeń oraz poszerzenie swoich umiejętności cyfrowych i językowych. Podczas pobytu za granicą będą mieli okazję uczyć się od innych szkół oraz korzystać z różnorodnych możliwości edukacyjnych, które nie są dostępne w ich miejscu zamieszkania. Uczniowie będą mogli uczestniczyć w zajęciach z zakresu programowania, tworzenia stron internetowych czy korzystania z zaawansowanych narzędzi komputerowych. Ponadto, będą mieli okazję żyć i pracować w międzynarodowym środowisku, co pozwoli im rozwijać umiejętności miękkie, takie jak komunikacja międzykulturowa i współpraca w zespole. Po powrocie z wyjazdu uczniowie, a także nauczyciele będą mogli dzielić się zdobytymi doświadczeniami oraz wykorzystywać nowe umiejętności w swojej codziennej pracy i życiu. Nauczyciele będą mogli wprowadzać nowe metody nauczania, które poznali podczas mobilności, natomiast uczniowie mogą stać się „ambasadorami” międzynarodowej współpracy i wzajemnego zrozumienia w swojej społeczności szkolnej. Projekt mobilności w ramach programu jest doskonałą okazją do usprawnienia organizacji poprzez zaspokojenie istotnych potrzeb uczniów i nauczycieli oraz promowanie otwartości, tolerancji i wzajemnego szacunku wśród wszystkich uczących się osób.
DOKUMENTY REKRUTACYJNE:











DZIEŃ 1 – 24.03.2025 – Poniedziałek – Ważne, aby wspólnie dobrze się czuć
Po ponad 30 – godzinnej podróży zameldowaliśmy się w greckim hotelu Olympion Melathron Troszkę zmęczeni, ale szczęśliwi.
Najważniejszym punktem dzisiejszego dnia była pierwsza wizyta w Szkole Partnerskiej
w Katerini. Poznaliśmy naszych greckich przyjaciół Od pierwszych chwil nawiązaliśmy wspólne relacje i wydawało nam się, że znamy się od zawsze. Przed spotkaniem martwiliśmy się, że bariera językowa może stanowić przeszkodę w swobodnych kontaktach z rówieśnikami z Grecji, ale okazało się, że obawy były niepotrzebne. Kilka godzin wspólnej integracji, tańców i zabaw, którym towarzyszyła wesoła i przyjazna atmosfera. Mimo to, że pochodzimy z różnych krajów i różnych kultur wspaniale się dogadywaliśmy. Nasi Greccy Przyjaciele otrzymali od nas drobne upominki w postaci pierniczków oraz długopisów. Niespodzianka się udała, bo byli bardzo zaskoczeni.
Wieczorem wyruszyliśmy na spacer nad Morze Egejskie, aby poznać najbliższą okolicę. Wszyscy byliśmy zachwyceni. Na zakończenie dnia odbyła się lekcja nauki greckich słówek
i podstawowych greckich zwrotów. #funduszeue #funduszeeuropejskie
DZIEŃ 2 – 25.03.2025 – Wtorek – Czy mamy jakieś wspólne cechy?
Na to pytanie szukaliśmy odpowiedzi podczas drugiego dnia pobytu w greckiej szkole. W międzynarodowych🇬🇷🇵🇱 grupach roboczych wyszukiwaliśmy w Internecie informacji dotyczących Polski i Grecji. Porównaliśmy ceny podstawowych produktów w Polsce i Grecji, a także wymienialiśmy się ciekawostkami o naszych krajach.
25 marca to w Grecji bardzo ważna data – Dzień Niepodległości 🇬🇷. Święto to jest upamiętnieniem Powstania Narodowego, które wybuchło dokładnie 25 marca 1821 roku, a które z czasem doprowadziło do wyzwolenia Grecji. Wraz z młodzieżą z greckiej szkoły udaliśmy się na paradę Święta Niepodległości w Platamonas. W tym dniu, w każdym mieście i miasteczku odbywa się szkolna parada z niesieniem greckiej flagi 🇬🇷. Uczestnicy parady mają na sobie tradycyjne, greckie stroje, w których dumnie maszerują. Mieliśmy okazję uczestniczyć w tym doniosłym Święcie i poznać tradycję Grecji. Po skończonej paradzie wyjechaliśmy do Litochoro, gdzie spacerowaliśmy uroczym wąwozem Enipeas z pięknymi krajobrazami. W prawdzie pogoda nas nie rozpieszczała, ale dobry humor nas nie opuszczał. #funduszeue #funduszeeuropejskie
DZIEŃ 3 – 26.03.2025 – Środa – Poznajemy Grecję – jej historię i najbliższą okolicę
Po wczorajszych zajęciach znamy już historię Grecji. Pora poznać najbliższą okolicę. Pomogli nam w tym uczniowie z partnerskiej szkoły , którzy wcielili się w rolę przewodników, pokazali i opowiedzieli o swojej miejscowości. Efektem wspólnego zwiedzania był wirtualny mini przewodnik, zawierający fotografie oraz opisy poznanych miejsc w języku polskim i angielskim . Aby jeszcze bardziej poznać najbliższą okolicę, grecka młodzież przygotowała nam miejską grę terenową. Mieliśmy odszukać i odszyfrować nazwy rzeczy, miejsc podanych w języku angielskim i greckim, a następnie zrobić z tym zdjęcie . Popołudnie upłynęło pod znakiem rozgrywek w piłkę nożną , które odbyły się na boisku zlokalizowanym przy samym hotelu. Na koniec dnia zorganizowaliśmy spotkanie, w czasie którego dokonaliśmy podsumowania dnia i powtórki poznanego słownictwa w języku greckim. #funduszeue #funduszeeuropejskie
DZIEŃ 4 – 27.03.2025 – Czwartek – Kuchnia grecka
Dzień rozpoczęliśmy od warsztatów kulinarnych , podczas których, pod czujnym okiem naszych greckich rówieśników wykonaliśmy sałatkę i słodki deser. Było pysznie.
Poso kostizi? Ile to kosztuje? To pytanie, które dziś ćwiczyliśmy będąc na lokalnym targu w Litochoro. Mogliśmy tam zrobić zakupy , jak również wykonać kolejne zadania przydzielone dla naszej grupy. Udaliśmy się na poszukiwania produktów potrzebnych do wykonania greckich potraw , następnie musieliśmy zdobyć przepis na tradycyjną grecką potrawę i uzyskać odpowiedzi na pytania o ceny konkretnych przypraw. Wymagało to od nas nawiązania kontaktów z lokalnymi sprzedawcami , prowadzenia konwersacji, w wyniku czego wzmocniliśmy kompetencje językowe oraz kompetencje w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji. Po smacznym obiedzie poszliśmy na długi spacer plażą , gdzie mogliśmy podziwiać piękne, greckie krajobrazy.
#funduszeue #funduszeeuropejskie
DZIEŃ 5 – 28.03.2025 – Piątek – Uczymy się programowania. Nasza strategia postępowania z wykorzystaniem tej umiejętności
Dzisiejsze zajęcia to programowanie. Bawiąc się wspaniale, zdobywaliśmy wiedzę i sprawdzaliśmy swoje umiejętności językowe . Kolejne zadanie to zbudowanie robota z klocków Lego według instrukcji i zaprogramowanie go. Po skończonej pracy był czas na zasłużony odpoczynek.
#funduszeue #funduszeeuropejskie
DZIEŃ 6 – 29.03.2025 – sobota – Program kulturowy – wycieczka Meteory
Dziś nie byliśmy w szkole, ale nie oznacza to, że nie zdobywaliśmy nowej wiedzy . Tego dnia, wyruszyliśmy na całodniową wycieczkę . Meteory (gr. Μετέωρα (Meteora) z gr. metéoros to formacje skalne i kompleks klasztorów , miejsc greckiego kultu wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO.
Podróżując, a podróż w jedną stronę trwała około 2 godzin, mieliśmy możliwość podziwiania majestatycznych krajobrazów za oknem , które rozbudzały ciekawość i przykuwały uwagę, tym samym umilając nam czas podróży. Pierwszym punktem wycieczki była wizyta w studiu pisania ikon, w którym dowiedzieliśmy się, jak krok po kroku pisze się ikony.
Kolejnym, a zarazem głównym punktem naszej wycieczki były Meteory . Pan przewodnik Krzysztof w bardzo ciekawy sposób opowiedział nam jak one powstały, skąd wzięła się ich nazwa oraz podał kilka ważnych informacji na temat klasztorów położonych na szczytach kamiennych zlepieńców. W jednym z nich zobaczyliśmy wnętrze pomieszczeń, freski, ikony przedstawiające dzieje chrześcijaństwa, a chętni mogli za symboliczną opłatą zapalić święcę intencyjną. Podczas zwiedzania Meteorów wymagany jest odpowiedni strój: mężczyźni – długie spodnie i zakryte ramiona, kobiety – spódnica lub sukienka (nie spodnie) do kolan lub dłuższa, zakryte ramiona i brak dekoltu. Zwiedzanie monasteru oraz muzeum ikon rozwinęło w nas pewność siebie oraz umiejętności komunikacyjne w kontekście międzynarodowych podróży. Ukazało różnorodność kulturową i umiejętność dostosowania się do różnych środowisk z poszanowaniem danej tradycji.
Niesamowite widoki i zwiedzanie tajemniczych klasztorów zawieszonych między ziemią a niebem z pewnością dostarczyły niezapomnianych wrażeń i pozostaną na zawsze w naszych.
#funduszeue #funduszeeuropejskie
DZIEŃ 7 – 30.03.2025 – niedziela – Program kulturowy – wycieczka na wyspę Skhiathos
Tego dnia wstaliśmy razem z greckim słońcem. To był długi, ale fascynujący dzień. Sprzed hotelu wyruszyliśmy autokarem , aby po dwóch godzinach przesiąść się na statek “Elisabeth Cruises”, który zabrał nas na rejs po Morzu Egejskim a docelowo, na wyspę Skhiathos. Podziwialiśmy przepiękne krajobrazy, wypatrywaliśmy delfinów, obserwowaliśmy ptaki morskie. Rejs był ciekawym doświadczeniem również ze względu na atmosferę panującą na statku, którą stworzył kapitan wraz z załogą. Mogliśmy wykorzystać wcześniej nabyte umiejętności taneczne. Po miłej zabawie dotarliśmy do wyspy położonej w północnej części Morza Egejskiego, należącej do archipelagu Sporady Północne. Zwiedziliśmy miasto Skhiathos z szeregiem białych domków, charakteryzujących się czerwonymi dachami i niebieskimi okiennicami. Wspięliśmy się do kościółka Agios Nikolaos z zapierającym dech w piersiach punktem widokowym i przespacerowaliśmy się po starym porcie rybackim, który obecnie otoczony jest kafejkami i tawernami. To był bardzo udany i pełen niesamowitych wrażeń dzień.



i tańców












